onsdag 24. juni 2009

Mitt Geranium-foto

Dette nebbet er en Geranium phaeum

men hvilken type det er vet jeg ikke.
Det kalles også brunstorkenebb eller en staudegeranium (for dette er en staude som er herdig her). Den trives best i skyggefullte steder og frø seg selv meget lett.
Den må ikke forveksles med pelargonium eller som min bestemor sa geranium eller pellis. Forresten er navnet "Sjuskjære" også blitt brukt.
Litt forvirrende disse navne iallefall husker jeg at jeg hadde problemer med å vite hva er hva får jeg fikk dilla på både "pelliser" og "nebb"

Geranium phaeum kalles også for 'sørgende enke' fordi blomstene som kommer tildig på sommeren er litt sørgelige mørke og burgunderrød. Dette kommer vel også av det engelske navnet "Mourning Widow"

Dette er en G. phaenum 'Samobor'
Det finnes også egne forum for de som er GeraniumGale ;)

Her fant jeg en artikkel om Geranium

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar ღ